Gluteenittomat sinihomejuustokeksit

  

Mulla on matkailun lisäksi pari intohimoa. Ensimmäinen on ruoka ja toinen käsityöt. Ruuanlaitto on mulle lähes jokapäiväinen harrastus, eikä se puuha ole mulle juuri koskaan takkusta. Tykkään syödä hyvää ruokaa, koska mun mielestä elämä on liian lyhyt pahaan ruokaan. As simple as that.

Kun mulla todettiin keliakia parisen vuotta sitten, musta tuntui että multa vietiin se yksi tärkeimmistä jutuista mun elämästä. Se, että voi syödä mitä vaan ja maistella kaikkea uutta. Noh, eihän se nyt ihan niinkään mennyt. Toisinaan reissussa harmittaa sopivan ruuan saamisen vaikeus, mutta kotona voi tehdä kaikkea sitä, mitä muutenkin tekisin. Ruisleipä on itseasiassa ainoa ruoka, jolle en oo löytänyt täydellistä korviketta. Aiemmin samaan kastiin kuului myös kunnon lakut, mutta onneksi markkinoille on tullut Lakumestan gluteenittomat kauralakut, omnom!



Aika pian mä totuin gluteenittomaan ruuanlaittoon ja pikkuhiljaa leivontakin sujuu. Okei, täydellistä sämpylätaikinaa en enää edes jaksa yrittää - kaupastakin saa niin hyviä! Mutta aina jaksaa kokeilla kaikkia uusia juttuja ja nää on viimeisin hullutus - sinihomejuustokeksit nimittäin. Ja siis kyllä, tämä ohjehan soveltuu vallan mainiosti myös normivehnäjauhoillakin leivottavaksi, joten gluteenittomiahan näistä ei tee kuin tuo käytetty jauhoseos. Tää on muuten monelle ei-gluteenittomalle outo juttu välillä, että "näähän maistuu ihan samalle kuin normaalit". Öö, no kappas kummaa - niin tekee, varsinkin jos on itsetehtyä. Ainoastaan jotkut tietyt massatuotetut gluteenittomat pullat ja vuokaleivät on ihan kauheita, nimiä sen kummemmin tässä mainitsematta.

Mutta, asiaan. Oli tossa jokunen aika sitten puhetta parin ystävän kanssa ruuanlaitosta ja huomasin, että kaikille se ei ole samanlainen intohimon asia kuin mulle. Tai hyvästä ruuasta saattaa pitää, mutta mielikuvitus ei aina pitkän päivän päätteeks riitä siihen, että keksis ruuan illalle. Joten aattelin täällä aina toisinaan jakaa näitä mun uusia löytöjä ja testikokkailuja, jos joku muukin vaikka inspiroituisi näistä... Täältä pesee siis ohje, jota oon erinäisistä netistä bongatuista ohjeista soveltanut tähän tyyliin:

Törkysen hyvät gluteenittomat sinihomejuustokeksit

180g voita
3 dl gluteenitonta jauhoseos (Semper Fin Mix toimii hyvin)
150g sinihomejuustoa muruna
50g parmesan-raastetta
3 rkl kuohukermaa
1 keltuainen
pinnalle seesaminsiemeniä

Nypi jauhot pehmenneen voin sekaan. Lisää muut ainekset & sekoita hyvin.
Ota taikinasta aina noin ruokalusikallinen, muotoile palloksi ja litistä pellille kekseiksi.
Ripottele päälle seesaminsiemeniä
Paista 200-225 asteessa noin 10 minuuttia.

Ja siis näähän menee ihan siltään, mutta jos haluaa vetää överiks niin päälle sinihomejuustoa ja kylkeen viinirypäleitä - avot, syksyn paras punkun kylkiäinen on siinä!

No comments